EURO RC WINTER CHALLENGE 2014/2015

Pátý ročník Euro RC Winter Challenge, pořádaný Ve Zlíně organizační skupinou šampionátu Euro RC Rally Challenge, již klasicky vyplnil zimní přestávku tohoto RC Rally mistrovství mezi sezonou 2014 a 2015. V kalendáři zimního klání bylo celkem šest podniků, z nichž dva se uskutečnily venku na asfaltech, ostatní závody pak na kluzkých parketách v prostorné tělocvičně. Jelo od listopadu do konce února a pravidla i kategorie vycházely právě z tradic ERC.

Průběh soutěží
Úvodní soutěží byla 2. Barrel Rally, kde se 22 jezdců setkalo s technickými asfaltovými tratěmi situovanými v lokalitě v těsné blízkosti dostihové dráhy ve Slušovicích u Zlína. Rally nepostrádala pěkné zázemí a své tradiční kouzlo, ovšem podobně jako v předešlém ročníku této akce se o problémy postaralo počasí, když nelítostný déšť sužoval již od počátku všechny zúčastněné. Z původních pěti rychlostních zkoušek se tak nakonec odjeli jen tři. Vítězem se stal Cédric Robert s novým a vcelku exotickým rally vozem Audi TTS, stříbrným v cíli byl stále lepší junior Filip Kopecký, třetí místo pak obsadil velezkušený Gilles Panizzi s Fordem Escort spadajícím do kategorie Legend. Nutno dodat, že několik rychlých soutěžících tuhle soutěž nedokončilo. Druhým podnikem pak byl závod v prostorách osvědčené tělocvičny ve škole na Podhoří. Na uklouzaných parketách hrají samozřejmě hlavní roli zvolené pneumatiky, a taky přesná a citlivá jízda. Ze třicítky startujících se vítězem stal znovu Francouz Robert, jako druhý byl klasifikován Gil Panizzi, třetí pak dojel David Kubeš s novým Hyundaiem i20 WRC ASport Rally Teamu. Dále v šampionátu následovala velmi emotivní soutěž s názvem Ice Apple Rally. Ta se odehrála už po páté v tradičním prosincovém termínu, přesně na "Štěpána". Jednalo se o druhé poježdění v rámci zimní sezony ve venkovním prostředí, zároveň to byl i poslední podnik uspořádaný v roce 2014. Povrch pěti rychlostních testů tvořil klouzavý beton a tentokrát taky značně okořeněný ledovými pasážemi. Takže povánoční sklouznutí jak má být. Díky podmínkám se výsledky velmi často měnily, navíc zpočátku řada z šestadvaceti startujících jezdců laborovala s pneumatikami. Těsné prvenství zde vyválčil rychlý Víťa Kutal, jenž stále spadá do kategorie juniorů, druhý skončil Cédric Robert před svým týmovým krajanem Panizzim. Gil jel po druhé s vozem Legend Trophy a i přes předepsané pneu dokázal porazit spoustu jezdců, kteří mohou gumy na své podvozky volit libovolně. Následující tři soutěže šampionátu se odehrály v průběhu ledna a února v útulném prostředí vytápěné tělocvičny. Na první z nich odstartovala do pěti rychlostních zkoušek čtyřiatřicítka jezdců. Suverénním vítězstvím se zde prezentoval Cédric Robert s moderním Audi, velkým překvapením bylo druhé místo juniora Miki Biasiona pilotujícího bílou Xsaru WRC, třetí pak po velkém boji s ním dojel do cíle další Ital Basso s Fabií S2000. Na následujícím závodě v tělocvičně, který čítal opět pětici rychlostních testů, se z dvaceti devíti účastníků nejlépe prosadil Vítek Kutal, jenž však v tomto ročníku Euro RC Winter Challenge startoval poněkud nepravidelně. Že je soutěž na parketách vždy vyrovnaná a časový rozdíl může způsobit i menší chybička bylo vždy patrné ve všech soubojích. Nejlépe zde začal dravý Španěl Ojeda, později se na prvním místě usadil Filda Kopecký, následně se však Víťa Kutal dostal do vedení, a to už nepustil. Po menších počátečních problémech svou ztrátu stahoval favorit "Sédrik" Robert, jenž předváděl nekompromisní jízdu a v závěru se propracoval až na konečnou druhou příčku před třetího Filipa Kopeckého. Před posledním podnikem měl Robert už vyhráno. Celková klasifikace a součet bodů hovořil jasně pro něj, podobně byl na tom i stříbrný Gil Panizzi, kterého už nemohl v tabulce nikdo ohrozit. A tak se zájem veřejnosti soustředil spíš na celkové třetí místo, jenž sice se svým Peugeotem 208 T16 okupoval junior Filip Kopecký, ale lehce se na jeho pozici mohl vyšvihnout další ze zástupců mladé kategorie Víťa Kutal. V závěrečném klání, kdy se v tělocvičně odehrály čtyři rychlostní zkoušky, se na start postavil v tomto ročníku nejvyšší počet rovné čtyřicítky závodníků. Od začátku výsledkům vévodil jistý šampión Robert, i když časové rozdíly první trojice byly tentokrát velmi těsné. Vítězi ve službách Red Bullu zdatně sekundoval Vítek Kutal a taky Bernd Casier, který se na závodech objevil po dlouhé pauze. Jeho výkon však korespondoval s jezdeckými kvalitami z dob předchozích. Již jistý mistr Cédric svůj um dalším prvenstvím potvrdil, Víťa Kutal skončil druhý a Belgičan Casier třetí. Na čtvrté pozici pak dojel Filip Kopecký, jenž si tímto výsledkem o jediný bod udržel bronz v konečném hodnocení, což je pro něj dozajista hodnotný úspěch. Jako pátý se v poslední rally prezentoval Panizzi, který je celkovým vicemistrem. Jasně vítěznou posádkou šampionátu je pak dvojice Robert - Bedon. Nutno dodat, že velmi pohledný a zajímavý sport předvedli v průběhu sezony všichni z 54. závodníků a mnozí z nich svými výkony často překvapovali.




Team Trophy
V soutěži týmů se s ohledem na dosahované výsledky stal jednoznačným vítězem Red Bull v sestavě Cédric Robert, Gilles Panizzi a Grzegorz Grzyb. Celkové stříbro vybojovali jezdci ASport Rally Teamu ve složení David Kubeš, Michal Holínek a Dan Peťovský. Bronzová příčka se stala kořistí stáje Doktor Racing, jenž do bojů nasazoval Filipa Kopeckého, Giandomenica Bassa a Brane Küzmiče. Jen velmi těsně za stupni vítězů zaostal rodinný klan z týmu Maka E-motor - Biasion a Vatanen.  

Junior Trophy
Kategorie soutěžících do patnácti let prokázala, že je o ni stále vzrůstající zájem, když se v průběhu šampionátu objevilo celkem 24 chlapců a dívek. Tato klasifikace se stala jasnou záležitostí pro pravidelně startujícího a velmi rychlého Filipa Kopeckého. Stříbrnou pozici si svými výsledky zajistil Miki Biasion, bronz vybojoval rovněž kvalitní a loučící se junior "Grzy" Grzyb. Kromě dalších výborných, avšak již méně pravidelně se účastnících mladých pilotů, lze vyzdvihnout zejména holky ve věku osm až dvanáct let, které se proti převaze kluků vůbec neztratili ani v celkovém hodnocení Junior Trophy. Jmenovitě Molly Taylor (Marťa Pekařová), Louise Cook (Míša Valentová), Johanna Steer (Míša Odstrčilová) a Toni Kelly (Sabča Suchánková). Velkou pochvalu zasluhují také všichni velice mladí a nepřehlédnutelní účastníci. Nejmladšímu z nich byly dokonce pouhé čtyři roky. Do této kategorie "útlověkých" a začínajících jezdců patří jména jako Ondra Bětík, Esapekka Lappi, Pavel Maštalíř, Martin Karlík, Martin Ondrašík nebo Honza Nevola.

Legend Trophy
Tato již dobře rozvinutá kategorie zaznamenala na první soutěži mírný úbytek jezdců, ovšem již od dalšího závodu se vykrystalizovala pěkná bitva v klasifikační tabulce mezi všemi třinácti zájemci o body. Souboje na předepsaných pneumatikách měly zajímavý náboj zejména na klouzavém povrchu v tělocvičnách. V závěru se do velmi napínavého boje o titul dostali do posledního závodu vedoucí Václav Blahna a zkušený Paolo Andreucci. Posledně jmenovaný pilot Lancie Delta byl nakonec bodově lepší, ovšem až do úplného konce neměl nic jisté a vzájemný souboj obou zmíněných jezdců byl kořením šampionátu. Bronzovou pozici si v celkovém pořadí zajistil pravidelně bodující Freddy Loix.

F2 Trophy
V hodnocení vozů s jednou hnanou nápravou to bylo hlavně o účasti, i když posádek bylo nakonec klasifikováno sedm. Nejlépe to rozjel Vlasťa Handl, kterému k titulu stačily jen tři prvenství, a tak se svou pěknou Hondou Civic Type-R mohl oslavovat již předčasně a v závěrečném podniku si vyzkoušel i Legendy. Konečné stříbro mezi dvoukolkami si zajistil jeho týmový i značkový kolega John Haugland, na bronz dosáhl juniorský jezdec Ondra Sekula.


Závěrem
Tento zimní šampionát, v minulosti určený spíš jen pro pobavení na kluzkých površích, letos prokázal svou stále stoupající kvalitu. A to nejen traťovou, ale i organizační, což dokazuje stále větší zájem jezdců. Bylo vidět, že si to drtivá většina z celkových třiapadesáti zúčastněných užívala a platí to též o těch již zmíněných dětech. Na závěr poděkujme všem jezdcům, fotografům, pořadatelům, a také těm, co byli vždy ochotni přiložit ruku k dílu. Díky též patří všem partnerům za ceny věnované na vyhlášení tohoto ročníku.








„Loa“ ERC