Euro RC Winter Challenge 2013/2014

Jak se již stalo tradicí, v rámci zimní přestávky se jezdí malý zimní šampionát, jenž se letos konal již po čtvrté. V kalendáři bylo celkem 7 podniků, z nichž dva se uskutečnily venku na asfaltech, ostatní závody pak na kluzkých parketách v tělocvičně. Tady došlo proti předchozím letům ke změně, když byla pro tento ročník vybrána velmi prostorná tělocvična na 12. ZŠ na Podhoří. Mistrovství se jelo od listopadu do února.

Na úvodní novince Barrel Rally se sešlo 24 startujících, na které čekalo 5 rychlostních zkoušek, kvůli zesilujícímu dešti byl však závod nakonec o poslední plánovanou erzetu ochuzen. Po celou dobu spolu sváděli velmi těsný souboj o prvenství Cédric Robert s Fiatem Punto S2000 a Víťa Kutal s Fiestou WRC. V konečném součtu byl na tom lépe posledně jmenovaný junior ze stáje Monster Energy Team a "Sédrika" porazil o 2 sekundy. Nejrychlejší dvojice všem ostatním celkem odskočila. Na třetím místě dojel po skvělém výkonu nejlepší z historiků Brane Küzmič. Že jsou předepsané pneu pro Historic Trophy na asfaltu konkurenceschopné, potvrdili čtvrtým a pátým místem Panizzi a Andreucci.
Následující dvě soutěže se již odehrály v útulném prostředí tělocvičny. Na první z nich odstartovala do šesti rychlostních zkoušek čtyřiadvacítka jezdců. Opět zde svedli souboj o vítězství Vítek Kutal s Cédricem Robertem. Tento mladý Francouz z týmu Red Bull vedl sice celý závod, na poslední erzetě jej však Víťa dokázal v pořadí přeskočit a dojel si pro druhé prvenství v řadě. Za druhým Robertem stanul na bronzovém stupínku jeho týmový kolega Gil Panizzi s Fabií S2000. "Bramborovou medaili" vyválčil po nečekaně dobrém výkonu Španěl Ojeda, za ním skončil rychlý junior Grzegorz Grzyb. Na následující soutěži, kde bylo pro 22 startujících připraveno rovněž 6 RZ, se na stupních vítězů objevili stejní tři protagonisté. Tentokrát celkem s přehledem zvítězila posádka Robert - Bedon s tradičním Puntem. Druhé místo dlouho okupoval další Francouz Panizzi, nakonec jej ovšem v závěru těsně předstihl Víťa Kutal. Jako čtvrtý byl klasifikován Vlasťa Handl, překvapením bylo páté místo juniorské posádky Biasion - Siviero. Čtvrtým podnikem byla již tradiční Ice Apple Rally, konající se na Štěpána v horním patře nadzemního parkoviště v centru Zlína. Přestože tento prosincový termín nemusí být pro některé zrovna moc populární, sešlo se na startu 20 soutěžících, na které čekaly nástrahy pěti rychlostních zkoušek na betonovém podkladu. Tentokrát bylo počasí přívětivé, a tak nic nebránilo dalším vyrovnaným soubojům za přítomnosti početných diváků dotvořujících zde příjemnou atmosféru. Hned od začátku se ve vedení usadil Vítek Kutal, velmi zdatně mu však sekundoval tradiční soupeř Cédric Robert, jemuž se podařilo na posledním měřeném úseku Víťu těsně překonat. Francouzský jezdec si tak připsal druhé cenné vítězství v šampionátu. Bronz připadl na Gillese Panizziho, jenž za sebou o pár sekund udržel dravou Lancii Jugoslávce Küzmiče. Na místě pátém tuto zajímavou soutěž dokončil ostřílený Vlasta Handl s Focusem.




V novém roce čekaly na soutěžící další tři soutěže, a to všechny na parketovém podkladu v tělocvičně. Na páté rally mistrovství se v rámci pěti rychlostních zkoušek představilo 31 závodníků. Již od začátku se na vedoucí pozici usadil Cédric Robert a nedal nikomu šanci. Druhý dojel opět Víťa Kutal, jenž přes veškerou snahu na Roberta nestačil. Bronzovým jezdcem se stal "král třetích míst" Gil Panizzi. Jako čtvrtý v pořadí byl Vlastík Handl, který svedl těsný souboj s pátým Davidem Kubešem. Do předposledního závodu odstartovalo 23 soutěžících, na které znovu čekalo 5 RZ. Tentokrát absentoval Vít Kutal, čímž dal možnost Cédricu Robertovi, aby si mohl zajistit mistrovský titul již s předstihem. Robert neponechal nic náhodě a s přehledem zvítězil. Pro stříbro si přijel Pavel Sibera, objevující se letos poprvé. Třetí místo se stalo kořistí Filipa Kopeckého, což bylo jedno z příjemných překvapení, tento talentovaný pilot Subaru navíc zvítězil v kategorii Junior Trophy. Velmi těsně za ním byl v cíli Vlasťa Handl, jako pátý byl klasifikován Ital Cantamessa. Závěrečný podnik přilákal na start úctyhodný počet 36 jezdců. Na všech čtyřech rychlostních testech byl nejrychlejší Cédric Robert a dalším triumfem tak potvrdil, že titul je ve správných rukou. Druhý skončil znovu dravý Pavel Sibera, na místě třetím soutěž dokončil Víťa Kutal, kterému náleží stříbro v konečné klasifikaci mistrovství. Víťovi na této rally tentokrát velmi zdatně sekundoval čtvrtý Španěl Ojeda s Imprezou. Pátá příčka patřila Gillesi Panizzimu, který se stal bronzovým mužem šampionátu.

Team Trophy
Vzhledem k okolnostem a výsledkům závodníků se týmový titul stal celkem jasnou věcí pro Red Bull v sestavě Robert, Panizzi a Grzyb. Celkové stříbro také nebylo velkým překvapením. Vybojovali ho jezdci Monster Energy Teamu - Kutal a Solberg. Bronzová příčka se stala kořistí Hufnágl Motorsportu, jenž do bojů pravidelně nasazoval Vlasťu Handla a Johna Hauglanda. Na dalších místech to bylo mnohem vyrovnanější a konečné pořadí se vykrystalizovalo až po posledním závodě.

Junior Trophy
Tato kategorie soutěžících do 15. let prokázala, že je o ni velký zájem (celkem 15 startujících), což organizátory těší snad nejvíce. Junior Trophy se stala jasnou záležitostí Víti Kutala, jenž bojoval spíš o celkové výsledky šampionátu. Stejně tak i další dva junioři, prokazující nesporný jezdecký růst a talent, se soustředili více na absolutní pořadí, kde se jim oběma podařilo hodně "čeřit vodu". Jmenovitě druhý junior Miki Biasion a bronzový Filda Kopecký. Někdy to byly od nich až neuvěřitelné výkony, super!

Kromě dalších, již méně pravidelně se účastnících nadějných mladých pilotů, lze vyzdvihnout zejména holky - Taylor (Marťa Pekařová), Cook (Míša Valentová), Kelly (Sabča Suchánková), Bloom (Míša Sedláčková). První tři jmenované dostaly v tomto pořadí i poháry za neoficiálně organizovanou Ladies Academy v předposlední soutěži. Všechny dívky během krátké doby zaznamenaly obrovský jezdecký růst! Kdo neviděl, neuvěří. Velkou pochvalu zasluhují také dva nejmladší jezdci šampionátu - Ondra Bětík a hlavně "rychlerostoucí" čtyřletý Esapekka Lappi.

F2 Trophy
V hodnocení vozů s jednou hnanou nápravou to bylo hlavně o účasti, i když posádek bylo nakonec klasifikováno v celku dost, přesněji osm. Nejlépe to měl od začátku rozjeté Slawomir Ogryzek, na poslední rally však bylo v boji o titul více jezdců. Polský mladík ale neponechal nic náhodě a po vynikajícím výkonu na závěrečné soutěži se ověnčil titulem. Druhý skončil oblíbený Rakušan Manfred Stohl, jenž při jednom prvenství zároveň prokázal, že tato kategorie mu zejména v tělocvičně svědčí. Bronz mezi "jednohrabkami" si vyjezdila irská juniorská dáma Kelly s krásnou Hondou Civic. 

Historic Trophy
V historicích to bylo obdobně jako u dvoukolek. Na startu se málokdy sešlo mnoho soupeřů zároveň, snad s výjimkou venkovních asfaltových podniků. V konečné tabulce však nalezneme 11 jmen. Vcelku jednoznačným mistrem se stal Brane Küzmič, jenž krom osvědčené Delty představil i novou Škodu 130 RS. Také on nejel kompletní "mistrák", ale kde startoval, tam zvítězil, a mohl si tudíž dovolit luxus dvou absencí. Na posledním závodě tak mohl vyniknout prvenstvím Belgičan Freddy Loix, což mu zajistilo celkové stříbro. Bronzovým mužem v této zajímavé kategorii se stal pravidelný účastník Bryan Bouffier. Nutno vzpomenout i jeden triumf celkově čtvrtého Kuby Řezaniny.



Euro RC Winter Challenge 2013/2014

Tento šampionát se po "zkušebních" letech dostal konečně do výborné fáze, kdy krokem vpřed byla nejen "výměna" tělocvičny, ale také celková organizace a jasná pravidla. Velkou odměnou pro pořadatele byla a je současná situace, kdy se závodů účastní mladí jezdci, kteří se zde mají možnost mnohé naučit. Podporuje to smysl a cíl, kterým se ubírá Euro RC Winter Challenge a taktéž podpůrčí Euro RC Rally Challenge.
Závěrem se sluší poděkovat všem, kteří jakoukoli měrou přispěli na pořádání tohoto mistrovství, a také všem jezdcům a fotografům.







„Loa“ ERC